Tulipani su uzbudjeni



Mlad mesec. Poput seciva od rostfraja zaboden u crno testo neba.
Primecujem da sam izgubila beleske, mozda sam iz zaboravila na poslu.
Izgubljena rubrika - novinarsko-urednicki uzas, spaljeni dnevnici -
knjizevna slava. Jezus Marija! To je nasa kucna uzrecica, za nepredvidjen
splet okolnosti



Petak, 27. mart

Dva puta. Zivotna staza se racva u dva puta. Jedan putni pravac je "recidiv", a drugi "meandar".
Tako sam smislila da mozete biti ili zivotni recidivista ili meandrista. Ponavljanje je majka mudrosti
, ali i opste nacelo. Cini mi se da je tesko izabrati i krenuti na put.

Odnedavno zivimo u Rotkvariji. U delu grada ali sa bastama. U lejama rastu: spinat, rotkivce,
sargarepa, persun. Idi u persun, poznata je lalinsko-vegetarijanska psovka. U visokom prizemlju
izgleda kao da nisam ni usla unutra, nego kao da sam jos napolju.

Novi Sad je i moj rad. Istanbul not Constantinopolis, pokusavam da pevusim kao Novi Sad, not
Neusatz, Ujvidek, Neoplanta... i dalje... Even old New York was once New Amsterdam...

Meandar kao oblik zivotnog puta.


Subota, 28. mart

"Uci od zelenog sveta gde ti mesto moze biti"

Vetar duva. Narcisi (martovski stapici) stoje mirno u vazi, na stolu. Neko dolazi. Neko drugi. Kao
neko.

Jos malo pa ce buknuti zelene vatre u krosnjama. Razgledamo knjigu o prerafaelitima. Artur Hjuz:
Aprilska ljubav. Princeps. U ljubicastoj haljini ga treba docekati. April, taj najokrutniji mesec.
Mozda i nije. Mozda su godisnja doba samo privid.

Gledali smo "Knjigu o dzungli" na TV. Filip (sest i po godina) setio se medveda Balua, S. se setio
zmije K, a ja crnog (ili je bio ljubicast) pantera Bagire. Totemske zivotinje.


Nedelja, 29. mart

Od mahagonija sa zlatnim bravicama na ladicama i na ledjima skrivenim kljucicem za navijanje, stoji
na mom stolu. Lagano je podignem u ruke, kao skoljku, okrenem nekoliko krugova kljucicem,
podignem poklopac i carobni zvuci ispune sobu. Malecna gracilna balerina se uspravi pred
ogledalom sa unutrasnje strane poklopca kutije i uz muziku sa mehanizma zavrti u krug. Dnevnik, to
je ipak kutija sa uspomenama. U situaciji Pandore otvaram tu kutiju, mogu li sebi dopustiti da
kazem, kutiju belih papira koji bi da isisaju zivot ovih sedam dana.

Isli smo u setnju. Filip, mama, Slobodan i ja. Ulicom Jovana Cvijica u kojoj rastu neki novi klinci. U
nastavku je Gunduliceva. Sve se promenilo, kao da smo u nekom drugom gradu, kaze Slobodan.
Ali, ja sam opet ispred skole.

U povratku Cvijicevom "Don't get me wrong", iz parkiranog automobila dopire glas Krisi Hajnd.
Njen glas je Usud, Dobri duh.


Ponedeljak, 30. mart

Posto sam za vikend pomerila kazaljke casovnika, nadam se da ce vreme raditi za mene. Ujutru je
jos uvek minus. Na bulevaru, u cvecari, videla sam lepe ruzicaste lale. Bile su potpuno zatvorene.
Od zime. "Tulipani su uzbudjeni. Ovde je zima", tako pocinje jedna pesma Silvije Plat.


Utorak, 31. mart

Pre sedam podizem roletnu. Earldz, earldz, earldz in the morning... Bljesak jutarnje svetlosti koji
prodire u nasu sobu ucini da se F. promeskolji, okrene glavu na jastuku i tiho kaze: Molim za jos
pet minuta spavanja. Pet minuta povratka u san i u noc. Dopusticu mu. Instinktivno idemo ka
svetlosti ili od svetlosti. Ka mesecevoj svetslosti zivotinje, ka suncevoj svetlosti biljke, i neke
zivotinje. One stare, drage.


Sreda, 1. april

Sreda pocinje uvece. Mlad mesec. Poput seciva od rostfraja zaboden u crno testo neba.
Primecujem da sam izgubila beleske, mozda sam iz zaboravila na poslu. Izgubljena rubrika -
novinarsko-urednicki uzas, spaljeni dnevnici - knjizevna slava. Jezus Marija! To je nasa kucna
uzrecica, za nepredvidjen splet okolnosti. Kad se nesto ispusti, padne, zaboravi, trgne, to jest kad
se prekine neka nit koja istrajava, uprkos... Pripremam caj. Utanjili smo za zalihama caja - brine se
m. Slobodan se spustio u fotelju, zeli da gleda fudbal na TV. Inter-Spartak. Filip skace poslednjim
atomima snage. Odjednom plac od koga pukne mir vecernjih kucnih prizora. Filip se udario. Ispao
mu je prvi mlecni zub. Plakao je, kukao, vikao, pa se pomirio. Na kraju je razgledao svoj zubic,
divio mu se, a pred ogledalom se osmehivao osmehom bez jednog zuba. Istraumirani jedva smo
zaspali. A mislila sam da cu nocas nesto jos piskarati.


Cetvrtak, 2. april

Jos cetvrtak. I kraj dnevnika. Stidim se neceg u tome. Belezenja svakodnevice. Pominjanja imena.
Kako je tek njima u tome? Bespomocni akteri. Prvi dnevnik vodila sam u devetoj godini. Po
zadatku uciteljice Mele trebalo je da na raspustu tokom jula i avgusta zapisujemo dnevnicke
beleske. Summertime. Em je dosadno, em jos moras da vodis dnevnik. Mislila sam da moras biti
Jevrjka zatocena u tavansku sobicu da bi iole imalo smisla voditi dnevnik. Tako sam ostajala u kuci
po ceo dan da bih osetila zatocenistvo u sobi zamracenoj od sunca. Pred pocetak skole uvek sam
bila u skripcu sa dnevnikom - ispisivala bih ga i unapred i unazad. Nisam taj zanr ozbiljno shvatala.

Sutra je novi dan.





objavljeno u :
internet  Naša borba  nezavisni politicki dnevnik

nedelja, 5. april 1997.








Pronadjeni dnevnički zapisi




SUBOTOM

Spremam doručak za F. i S.
Mleko i viršle za F.
Miso supu i kašu od prosa za S.
Pijem kafu natenane
Ne skidam pidžamu skoro ceo dan
A uveče me mrzi
Loše je vreme
Ili
Spremam doručak za F. i S.
Palentu sa različitim prilozima:
Po želji, sir, mleko ili miso supa
Sunčano je
Prozor u kuhinji gleda na istok
Pijem kafu
Nervira me što S. gnjavi sa doručkom
Planirali smo odlazak u prirodu
F. voli prirodu
Iako je dečak dopada mu se cveće
Ali se plaši insekata
Pakujem hranu
S. pakuje knjige
On voli da čita knjige u prirodi
Ja volim
Ne znam šta ja volim
Lako se prilagodjavam
Malo F-u, malo S-u
Ranije, bilo je skroz jednostavno
Znala sam šta hoću
Legnem u ligeštul
I zatvorim oči.
Ponekad, kad ih otvorim
divim se oblacima kako se
rasporedjuju po nebu.

.

NEDELJOM

Razmišljamo da li ćemo opet u prirodu
(da čitamo knjige)
Ili ćemo ostati u gradu
(i čitati knjige)
Filmska kultura nas je izgleda oboje
Tek blago okrznula
Da li ćemo ručati ovde
Ili ćemo otići tamo na ručak
– Što da se gnjaviš – kaže S.
– Idemo tamo.
A F. kaže:
– Neću tamo, dosadno mi je – laže na brzinu.
Voli da mi zadaje zadatke:
Pripremi doručak
Skuvaj ručak
Napravi kolače
Daj sok
Daj još jedan sok
U šetnji: Jede mi se nešto slatko

.

PONEDELJKOM

Sat zvoni. Budim F.
Nagovaram ga da ustane
Da ga obučem, pa da sa S. ode u vrtić
Ubedjujem ga
On negoduje
Spava mi se
Hoću da gledam crtani
Boli me stomačić
Kaže – Još danas
Očekivala sam to
– Dobro, još danas, ali SUTRA ideš u vrtić.
Pristaje, nagodili smo se, rado ustaje
Oblačim ga
S. nas začudjeno gleda i namešta krevete
Potom F. gleda crtani
Ja pijem kafu, S. radi vežbe svako jutro
Pomislim, možda bih i ja mogla da ustanovim tu dobru naviku
Premda sam mrzovoljna, tj. opirem se svemu
Fantomi slobode još uvek me opsedaju

.

UTORKOM

Prošao je mesečev dan
Prihvatamo obaveze polako
F. je otišao u vrtić
S. obilazi knjižare birajući knjige
za čitanje tokom nedelje
Priča o njima na TV petkom uveče
Ja ću na posao
.
Predveče smo zajedno.
S. nastoji da mi ugodi na svoj način.
F. mu neda.
Ne voli ni kad ja zadirkujem S.
Tad me prekoreva: Nemoj da ga uznemiravaš!
F. mi gricka kosu.
Mazi me svojim i malim i snažnim ručicama.
Plače i ljut je ako ga odgurnem.
S.: Nemam para, ne mogu ništa da ti kupim za rodjendan.
F.: Šta bi želela da ti kupim za tvoj rodjendan?
Možda suknju, ili čarape ili miris?
Da, najbolje neki miris – odjednom je odlučio za mene.
Upirući prstićem u mene govori: To si ti.
Takva si ti. Tu si i ti.
.
Šta je s onim drvetom života?
Izraslo je i skroz se nakrivilo.
Vidi, dole raste ono malo.
Koćoperno, tera svojim putem.
Presadićemo ga u drugu saksiju.
Donećemo mu malo peska i dobre zemlje.
Je li to ono što se naziva osamostaljivanjem?

.

SREDOM

S. je kupio beli hleb i mleko kod N.
Biohleb u M.
F. voli da gleda crtaće iz P.
Ja volim da fotografišem F. i S.
U ’’24’’ odobravaju tu moju ljubav
Povremeno me nagradjuju besplatnim filmom
Uvek me zatekne nespremnom ta njihova pažnja
.
– Šta je, pišeš poeziju? Pita me F. (4 godine)
– Kako ide?
– Tako kratku pesmu!
Ne ide mi baš, bila su tek dva reda na strani.
.
Moja soba je plavi pentagram
I moja proredjena krila su plavičasta
Pokušavam da se odlepim od tla
Ne uspeva mi, kad letim param zemlju stopalima
.
Ponekad sam srećna
Ponekad tužna
Volim da se igram
– Mama, ko to peva?
– To je Bili Holidej, sine.
Lady peva blues.
Ne brini za mene
Zaljubljena sam
Zaboravi na mene
Jer sam zaljubljena
Ako možeš, prestani da brineš za mene

.

ČETVRTKOM

Ulovio je ogromnu ribu
(Sam nije bio krupnog stasa)
Stavio je pored sebe
Videla sam kako ju je dotakao
Blagim dodirom ruke
Delovala je mudro, praistorijski
Nije se pomerala
Nije svetlucala kad mi je pokazao
Ali ja sam bila sigurna
Da potiče iz najdubljih dubina
Reke ili okeana
Pa da je prema tome taj ogromni ulov energije
Dobar znak za njega (na stupnju objekta)
Ili dobar znak za mene (na stupnju subjekta)
Ništa nisam rekla
Spustila sam glavu
Bilo me je malo stid
Što na svoju ruku tumačim svoje snove
.
– Dobro izgledaš!
Nisam bila našminkana
Niti dobro obučena
Samo sam svratila u prolazu
Šta bi to moglo da znači
Ali izgleda da bi ta izjava u prolazu
Mogla uticati na dalji tok večeri

.

PETKOM

Koji je danas dan, mama?
Danas je petak.
Sutra ne idem u vrtić?
Ne ideš, ni sutra, ni prekosutra.
Nazire se da će se želje ipak ostvariti.
.
Kuvaćemo rižu, peći ribu.
S. voli crni hleb i smedju rižu.
F. voli beli hleb i belu rižu.
F. zna šta voli S.
Ali on voli belo
Viče mu: Beli, kupi beli hleb!
Volim što on voli da se razlikuje od S.
I biva isti kao S.
Ništa, naravno, nije stvarno.
Na čijoj sam strani?
.
Hoću i ja da kucam na kompjuteru – kaže mi F.
Koje je ovo slovo? Pita. – Izgleda kao O sa kandžom.
To je Q.
O je bez uvojka.
O je bez repića.
O je bez oslonca.
Q je O sa kandžom kojom para papir.
.
Snežni tigar
Sa štraftama brzih kretnji
Prikrada se na šapama mace.
Da li je, možda, nežno njegovo krzno?
Ne, bolna je pomisao dotaći i pomilovati zver
Kad ona ima drugu misiju
Sa kandžama što ih uvlači u šape
I istura držeći čeljusti čvrsto zatvorene
Čekaj da posadim ono što sam započela.
Da nadjem zvono za tortu.



(objavljeno u listu Danas, 1995.)