LES FÉERIES*


Razmišljala sam o pesmama nevinosti
nevinosti uopšte i nevinosti.
                Tu je ružičnjak
opasan zidom u bršljanu. Iz vitica
izviruju cvetovi, pupoljci ružini,
ružine latice,
(čak padaju prêko).
Ponekad čitav taj kraj
bledi u prahu i laticama ruža.
S one strane zida, daleko od ružičnjaka
daleko, dokle moj pogled dopire
u divljini, samotno, prašnjavo,
ispreplitano kupinom i malinom,
raste drvo divlje ruže,
a njegovi se cvetovi bodu o
svoje i tudje trnje.

Još sam jednom videla takav prizor:
Ovde, u dvorištu ambulante za decu
drvo japanskog bagrema armirano
kvadratima žičane ograde
(uz koju se nekad uspravljalo)
raste i kruni po asfaltu svoje bledoljubičaste
cvasti, a raspukli slatki miris
predveče golica grlo i nozdrve.


      *    Les Féeries, franc.  =  vilinski prizori, sh





PRUGASTA ALI NEVIDLJIVA ZEBRA


Vide se pruge
na telu
Ne vidi se
telo
vide se pruge
na telu i brišu
telo pruge
Šta zebraste pruge
hoće
šta hoće
izuvijano telo
Hoćeš li ići pravo
ili ćeš skrenuti
za ćošak pravo
Tamo iza ćoška
Videćeš prozor – staklo
Videćeš auto – limar
Videćeš životinju
Videćeš dugačku kosu
Videćeš pruge na mome telu
Videćeš da se ne vidi telo
Videćeš da pruge na telu
brišu izuvijano telo
Videćeš prugastu zebru
i pitaćeš me
kudagalopirašzebro





DA LI SI ME VIDEO TADA


Da li si me video tada?
Kada?
Crna i bela krava
         prošle su ulicom zajedno.
Crna krava radoznala
bela krava ponizna
         prošle su ulicom tada.
Ne.
Da si me video tada
video bi,
         crnu i belu kravu
video bi dostojanstvo životinje
i zvao bi me telefonom sutra.





GOSPODE, JOŠ UVEK STAJALA JE
U HODNIKU


I čekala. Ili razmišljala.
Čekala je. I osluškivala.
Trčala je trčala s paketima u rukama.
Rekla je nestrpljivo:
Životinje, životinje čekaju me kod kuće.
Vrlo, vrlo strpljivo
        virila je kroz ključaonicu.
Opet zvonce. Pišem da bih pričekala:
Uzela sam bicikl. Jasna. Setila se,
zvonce i te njegove pustolovine.
Ne mogu da verujem, Gospode,
još uvek stajala sam u hodniku.





GAUGUIN


Osmehnula mu se
najlepšim malajsko-polinezijskim osmehom.
Pružio je ruku prema njenoj (u uzbudjenju).
Kad se usudio da joj se obrati
Jednim od pažljivo odabranih jezika
(staropruskim, polapskim, gotskim, flamanskim
ili galskim)
ona se okrenula na drugu stranu
i nestala.
Fosforescencija je trajala nekoliko trenutaka
i ludilo do smrti.
- Manao tupapaù,
Maorske žene ne spavaju u pomrčini -
mrmljao je
              i to je ostalo zabeleženo u pismu
              jednom pariskom prijatelju.





MUVE


Oni plove morima,
čekaju zoru i grade ražanj,
a na kopnu peku meso.
Njihove su brige slane i slatke, piće
i hrana za kojom žude, vrčevi prosipaju
vino, ispečeno jedu prstima.
Takvi su oni junaci: golobradom, plavobradom
i bradonji mast i vino neguju brade.

Njihov 3. i 5. dan poklapaju se s mojim:
danas je sreda.
Sutra sigurno biće kiše,
nevešćuju je dobronamerni bogovi
iz knjižica i čitanki, i moje haljine.
Više bezvoljno, otpadaju sa ofingera
i hropću po podu: tufne se odlepljuju, imajući
pljosnat loptasti oblik lebde...
prugasto se razmiče i upliće...
cvetasto vene, osipaju se latice,
tkanje se proredjuje i kao sito seje seme
nekadašnje cvetne tkanine.
Samo belo jeste belo i crno jeste crno.
Pometnja je : pašće istorijski pljusak
i dunuti istorijski vetar... što je
belo postaće crno i crno biće crno...
Moja soba i ovaj haos uznemirenih tkanina.

Njihova gozba traje, još uvek se sa žarom goste.
Limunada se sliva tečno, niz grlo i ide u krv.
Mama se vraća iz agencije za putovanja
kaže da se zalepila za kombinezon.
Mama je ono što ostane kada se
odlepi kombinezon,
ja sam kad se iz mene izdvoji sva ta limunada
koju od jutra pijem.
U odnosu na simbole gozbe i plovidbe
simboli limunade i kombinezona
čine nas obe mladolikima.

Onda se pojavljuju muve.
Tamo na ostrvu zuje rojevi muva.
Putovanja i junaci, oh! koliko mitske slasti
za njihove lepljive nožice. U mojoj sobi
punoj uznemirenih duhova i lebdećih tufni
vrzmaju se dve-tri muvice, iznenada jedna od njih
otkriva moje gole noge. To je poslednji detalj,
tako ću dočekati istorijsku kišu:
s muvom na svom listu.





CAGED ENGAGEMENT
(VERIDBA U ZATVORU)


                      Treba mi dokaz da je Rilke
                                bio kreten
bez obzira što je provodio vreme
u društvu lepih i pametnih žena
( bolesnik u ženskom okruženju )

Crnka je stalno podsećala plavušu
na surovost istine,
na licu poslednje očitavalo se
nerazumljivo neumesno protivljenje možda
stoga nagla primena psihologije
                                     amerikanizacija
scenarista i kamerman u zaveri,
oni to uobražavaju drugačije.

Plavuša je izginula pred argumentima crnke
ženski pokret dobija time još jedan poen:
jedna plavuša manje, jedna crnka više
a možda će se i ova predomisliti
mada njeni nefunkcionalni pokreti
(milujući obrazom namešta glavu na jastuk
i previja noge u kolenima)
ne obećavaju ništa naročito.

Kada pogledate crnku koja poseduje
rutinu u tim poslovima i to kako ona rutinski
obradjuje plavušu a ova izgara mada je moguće
da to radi iz opreznosti. Nunsex
sve to proširuje u ravni vode.

Ja još uvek verujem u muškarce
mada je za to prerano, mislim,
to mi je prerano postalo navikom;
zato mi treba dokaz da je Rilke bio kreten
i Fasbinder: toliko vremena provoditi
u društvu lepih i pametnih žena
to je već sumnjivo
(jako sumnjivo)

U jednom se ipak i crnka prevarila
reče: bolje što je mrtav taj tvoj:
ja videh lice plavuše u krupnom planu
i svatih da je i crnka u zabludi
oko plavuše i njenog muškarca.
Pomislih, sve je to loš materijal,
samo ipak ju je crnka likvidirala
ili je to bila usputna slučajnost,
srećna okolnost, bog veridbe ili
bog angažmana.





ZDRAVO ROBI! POZNAJEŠ LI ME?


Zdravo Robi!
Šta je telo, šta je priroda
šta je naša generacija?
Zdravo Robi!
Kako si?
Zdravo Robi!
Šta je s tobom?
Zdravo Robi!
Gde su tvoji? Gde je kuhinja?
Šta je umetnost?
Šta je muzika?
Gde su ploče? Gde je istina?
Šta je mir? Šta izolacija?
Gde su ti ploče, Robi?
Zdravo!
Šta je s tobom? Kako
izgledaš?
Gde je sako, gde su cipele?
Zdravo Robi!





LETO


Ispred kuće
leži peščano polje.

Tu sedi Mačka
Šarenih Ledja
i posmatra.

(Šta se dogadja Pred Kućom)

Izmedju Njenih Prednjih
i Zadnjih Šarenih Nogu
ležim Ja.





LJULJAŠKA U KUĆI


Ostatak dana
proveden u ljuljašci pored prozora
njihao je strop nad
glavom:
           Gore je more.
Na tavanu kuće od stakla,
Sa uljem pomazanim krovom,
sunce sija u staklo
rekla bih da krov gori
           More
u kom tonu obijenih brava
braon kovčezi, a na površini vode
a na površini vode
pluta
           Kovčežić
           Fioka
           Škrinjica
te bočice što čuvaju mirise
na otrove i plesni.
Šta sam to ljubila nekada?

Pre no što se prolomi strop
zastajem u vodi do gležnjeva.
U plahosti i tihosti algi
što obrastaju tavan i podzemlje
plahost i tihost Orfejevih koraka
pre okreta
ne čuju se kada se ruši
           Gradjevina.
Bele i mesečinaste čine mi se moje noge.
Ja sam senka koraka.
Luster je klatno pomerajućih svetova.
Ti si raskol Gradjevine.





12 I 20


Predjašnji oblici posećuju me
danas.
U 12 časova i 20 minuta
obuzima me kormoran
čiji je let ponekad dugačak
6500 kilometara.





RAZBORITOST


Ne možeš crtati životinju
dok ti se vrzma oko nogu.
Ne možeš crtati životinju
loveći je po papiru.
Ne možeš crtati životinju
gledajući je iz prikrajka.
Ne možeš crtati životinju
dok je u begu.
Ne vredi da crtaš životinju
ako je nikad nisi video.

Crtam, crtam životinje
koje su živele
nekada
i otišle.





CVET


Cvet je nacrtan cvet
i ruža je nacrtan cvet
i ruža je napisan cvet
i nacrtan i napisan je cvet





STRASNA DUŠA A.B.


Hôtel Dieu čeka na tebe.
Prilikom posete
siromašnim bolesnicima
i u burno provedenoj
noći na dvorskoj svečanosti
i u besnom trku na konju
(zaprepašćeni gradjani Pariza)
kroz osvojenu Francusku.
Tvoje prisustvo na jutrenju kod
celestinovaca.
Najuzbudljiviji trenuci
grčevite crte pomame i
pobožnosti
zagonetni ekstrem.
Hôtel Dieu čeka na tebe.
Beznačajni siromašni
bolesnici
slava, slava, blatom
poprskana procesija,
osvojena Francuska,
zaprepašćeni gradjani Pariza;
ponoć, sjaj, stanje duše, vapaj
na grubom
burgondskom narečju.
(Ponekad u 4 sata posle podne
još ništa
nije jeo).
Dvor, veliko uživanje, lov
prisustvo
krvavi gresi, manastirski
život,
ponoć, pobožnost, zločin
opšta spavaonica, spas.
Hôtel Dieu čeka na tebe.





U DIVLJINI


Zastanem u pisanju: A šta, da se nadjem u divljini?
Da me ubiju ili da ubijem?
Da kradem, da plašim?
Da bežim, da se bojim?
Da mrzim, da njušim?
Da se krijem, da lutam?
Od zveri, od trave, od jaja,
od neba i od vazduha divljine.
Da me ubiju ili da ubijem.




DRVO NA OBALI


Drvo stoji na obali
Ako bi to bilo daleko
Da drvo stoji na obali
Ili iz daljine

Rekla je moja mama
ne želeći da sve ode u
propast

O, drvo,
stojim dok mi ne utrne noga
Ako bi otišla toliko daleko
Kao i obično
Možda bi drvo prohodalo

Devojčice moja ; Majko





ŠUMA


Lutajući po šumi
u iscepanom ruhu
u smrtnoj prisnosti
sa drvećem
ište kući sedmogodišnji pesnik

Detlić kljuca koru drveta
Buljina čuči na najdonjoj grani
Svako stablo je moj otac
Svaka krošnja je moja majka

Pod drvetima kamen pokapan smolom

Kad drvoseča zamahne
sekirom
padaju i otac i majka





HOLANDSKI MAJSTORI
( U PROLAZU )


Širom otvorena vrata : plavo
crno,
zeleno i žuto. Sto, stolice,
krevet
ženin profil, osmeh i pognuta
ledja.
Vinas-pločice.
Njena zauzetost slovima.
Muškarac i pogled preko
istog trenutka odloženih
novina.
Bez hodnika, stan u prizemlju.
Mir. Oba osmeha.





ZEBRA I DRUGE ŽIVOTINJE


Možda neko nacrta životinju:
pticu, zmiju, slona.
U pokretu i potpuno mirnih
očiju.





U TAJANSTVU


U tajanstvu ove životinje
u tajanstvenim pogledima
mnogobrojnih očiju na trbuhu

U tajanstvu ove životinje
u pokretima koje pravi
da bi zašla za ugao

U tajanstvu ove životinje
u skakutanju kojim produžava
kretanje iza ugla

U tajanstvu ove životinje
bez gospodara u njenom
opiranju
mom pogledu

U tajanstvu ove životinje
u njenom prinudnom dolasku
u njenoj trenutnoj pojavi
u njenom neopozivom odlasku
- zatičeš me.





MOŽDA M.


Kako korača egipatska mačka?
Još mi malo objasni
i onda ću pogoditi.
Razglednicu s ružom
ružičastom i orošenom
ostavi na sto.
Pogledaj!
D. je otišla u V.
Razglednicu s talasima
zelenim
zelenoplavim
žutim
sasvimplavim
ljubičastoplavim
crvenim
zakači na prozor.
Razmisli.
Malo je zelena
Povrh toga zlatna
ponegde.
Moli nas b.:
Dodjimo.
Prepoznaješ stvari.
Svi smo još razumni
i plemeniti.
Čije su ovo stope?
Bojim se
ali prepoznajem glasove
devojaka.





OKRUŽENA LJUBAVLJU


Jučerašnji dan: sve slike
bile su na svom mestu.
(Krhotine fotelja, razderani
mebl-štof sa paunovima,
žice u vazduhu, treperenje).
Mirisi
u vazduhu: Strujanja
supe od gljiva, loptica graška i kompot od dunja,
- gadjenje.
(Popodnevno) budjenje
na ivicama istog
okružena pismima
okružena ljubavlju.





NEGO, UMESTO DA TO KAŽE


Nastojao je da ovo poreklo
svede na prirodne uzroke
i kazao je da je tih uzroka
bilo dva i da su oba prirodna.

Ali on nije rekao koji su to
uzroci,
nego, umesto da to kaže
rekao je:
Usredsredjujem ove cirkuse.
Pravim labave cirkove.
Ušla sam u lift i pobegla:
zbog debljine i raznih
kompleksa
i zbog moje melanholične žuči.





BILO JE TO PROŠLE NEDELJE
POSLE PET I PO MESECI


U cipelama svadje i
košulji pomirenja šetala se
gradom.
Neprikladno odevena.
Vrabac na prozoru je Tigar.
Kosti se raspu, a meso
istrune -
gnuu ostanu rogovi.
Leptiri. Gnu-rogovi, leptiri.
Ako požurim biću deset minuta
sama.
Ne više.





AMFETAMINI


Potrebni - nepotrebni
Očajni, očajni, nemarni
Učinilo mi se da sam lepa
na onoj slici sa dugom kosom.
Upitala sam lekara.
Potvrdio je.
Popravila sam kosu.